bugün

edebiyatta kimi zaman adına şiirler,kitaplar ve yazılar kaleme alınmış kadınlardır. kadim edebiyatlardan bugünkü çağdaş edebiyatlara kadar olan yazınsal süreçte bir çok kadın adı geldi geçti. adına efsaneler oluşturulacak kadar merak edildiği de olmuştur. kadının kelimelerle efsane haline gelmesi daha doğrusu yazarının adından daha geniş bir üne kavuşması ruhların gizli kalmış köşelerine seslendiğinin göstergesidir. klasik edebiyatta bu duruma bir özel isim bile verilmiştir: Leyla makamı. örnekler çoğaltılabilir, değil mi Jezapel?
(bkz: fahriye abla)
(bkz: beatrice)

kimi kaynağa göre 2, kimi kaynaklara göre ise üç kez görmüştür ömründe onu dante.

az gördüğü için mi o kadar yazmıştır yoksa çenesine maruz kalmadığı için mi bilinmez.*
mona roza ve lavinia... unutulmamalı.
madame bovary, Tess Durbeyfield, canan aklıma gelenler.

edit: nasıl da unuturum jane austen'ın emma'sı vardır bir de çook meşhur.
tomris uyar.
(bkz: anna karenina)
sylvia plath, sarah kane
Periveş hanım. (bkz: araba sevdası) *
bihter (bkz: aşk-ı memnu)
hamlet in ophelıa sı asimile edilmeden yaratılan gerçek bir karakter.
kürk mantolu madonna.
Afife Jale.

(bkz: Tanzimat Edebiyatı)
Pollyanna.
Kürk mantolu madonna-maria puder.
mahpeykerdir. dilaşup adlı saygılı, dürüst, akıllı bir kıza etmediğini bırakmamıştır.
(bkz: intibah)
ingiliz edebiyatında virginia woolf'un, türk edebiyatında da tomris uyar'ın hemen bütün kahramanları edebiyatta kadın manifestosu gibidirler. woolf'un çoğu kitabının uyar tarafından çevrilmiş olması tesadüf değildir.
zambaktır vadide; henriette. zahara'yı arayan elladır edebiyat. elif şafaktır...
(bkz: ayten)
MiLYON KERE AYTEN

Ben bir Ayten'dir tutturmuşum
Oh ne iyi
Ayten'li içkiler içip
Sarhoş oluyorum ne güzel
Hoşuma gitmiyorsa rengi denizlerin
Biraz Ayten sürüyorum güzelleşiyor
Şarkılar söylüyorum Şiirler yazıyorum
Ayten üstüne
Saatim her zaman Ayten'e beş var
Ya da Ayten'i beş geçiyor
Ne yana baksam gördüğüm o
Gözümü yumsam aklımdan Ayten geçiyor
Bana sorarsanız mevsimlerden Aytendeyiz
Günlerden Aytenertesidir
Odur gün gün beni yaşatan
Onun kokusu sarmıştır sokakları
Onun gözleridir şafakta gördüğüm
Akşam kızıllığında onun dudakları
Başka kadını övmeyin yanımda gücenirim
Ayten'i övecekseniz ne ala, oturabilirsiniz
Bir kadehte sizinle içeriz Ayten'li iki laf ederiz
Onu siz de seversiniz benim gibi
Ama yağma yok
Ayten'i size bırakmam
Alın tek kat elbisemi size vereyim
Cebimde bir on liram var
Onu da alın gerekirse
Ben Ayten'i düşünürüm, üşümem
Üç kere adını tekrarlarım, karnım doyar
Parasızlık da bir şey mi
Ölüm bile kötü değil
Aytensizlik kadar
Ona uğramayan gemiler batsın
Ondan geçmeyen trenler devrilsin
Onu sevmeyen yürek taş kesilsin
Kapansın onu görmeyen gözler
Onu övmeyen diller kurusun
iki kere iki dört elde var Ayten
Bundan böyle dünyada
Aşkın adı Ayten olsun
Yazar : ÜMiT YAŞAR OĞUZCAN
Bazılarına ister istemez biz de aşık oluruz.
(bkz: maria puder)
her kadının edebiyat başarısı vardır. Tüm senaryolar onlarda bir de inanmamak mümkündeğil. Hayır saniyesinde nereden bulup yazıyorlarsa inanmamak yadabir boşluk bulmak imkansız. Neredeyse lanet olsun ben nasıl oldu da sordum sana bunu iyimisin hayatım ayağına terlik getireyim mi diyecek konuma gelirsiniz.
halide edip adıvar.
şüphesiz ki biri de tomris uyardır. dönemin edebiyatına yön veren üç şair beyefendi de bu hanımefendiye vurgundur. önünden arkasından en güzel mısraları sıralayıp durmuşlardır.

(bkz: turgut uyar)
(bkz: cemal süreya)
(bkz: edip cansever)
hermione granger gibi mesela.