bugün

osmanlının yıkılışıyla başlayan, iyi ve kötü yanlarıyla bu güne dek süren etki...
osmanlı devleti'nde özellikle tanzimat fermanı'nın yayınlanmasından sonra ortaya çıkan, divan edebiyatı'na belki bir tepki olarak doğan türk edebiyatı bölümüdür..

şu bölümlerde incelenebilir;
- tanzimat dönemi türk edebiyatı
- servet i fünun dönemi türk edebiyatı
- fecr i ati edebiyatı
- milli edebiyat
yoğun düzeyde, batı figür ve tandansları görülse de, kimi noktalarda batıyla farklı paraleldedir.

örneğin, Batıdaki entel inançsız edebiyatçılar, eski ahit ve yeni ahit üzerinden giderek akımlarını yükseltirler. Ama bizim edebiyatçı ve yazarlarımız kendi kitaplarına değinmezler. Hatta, batı edebi akımları isa’nın yaşadığı çilecilik den gayrı çile çekme durumlarını söz konusu dahi etmez. Zaten batı, kendi kültürel reformizasyonunu yaparken, sürekli geçmişe yönelerek, yaşadığı çağda geçmişten yola çıkarak felsefesini şekillendirmiştir. Goethe’nin italya’ya; spinoza'nın endülüs'e, nietsczhe’nin floransa’ya gitmesi gibi.

unutmayalım ki alman edebiyatı'nın yarısı addedilen faust'ta, doktor faust'a şeytan mefisto ilk kez o incil okurken görünmüştü.