bugün

sergei eisenstein

Sovyet toplumcu sinemasının en önemli yönetmenlerinden biri olarak sinema tarihine geçen s.m. eisenstein, geliştirdiği montaj kuramıyla dikkatleri üzerine çekmiştir. kuram ve uygulamayı iç içe geçiren sovyet yönetmen-kuramcı, en önemli çıkışını 1925 yılında yaptığı "Potemkin Zırhlısı/Bronenosets Potyomkin" ile yapmıştır.
Dünya görüşü olarak benimsediği diyalektik materyalizm, kuramına da yansımış ve sürekli olarak kendisiyle de çatışan fikirler ortaya koymuştur. Çekimleri, birer hücreye benzetir ve bu çekimlerin hem kendisi içinde, hem de diğerleriyle olan ilişkilerinde meydana getirilecek olan çatışma/çarpışmanın anlamı yaratmakta en temel unsur olduğunu savunur. Ona göre, (klasik kesme ve devamlılık kurgusu anlamında) birbiriyle alakalı olmayan iki çekim yanyana geldiğinde daha üst bir anlama sahip bir başka soyut kavram ortaya çıkar. Kuramını geliştirirken Kabuki tiyatrosundan, ideogramlardan ve Hajiku şiirinden etkilenmiştir. Montaj Türleri isimli makalesinde ise 5 tür montaj biçiminden bahseder: a) Metrik montaj, b) Ritmik montaj, c) Tonal montaj, d) Üsttonal montaj, e) Entellektüel montaj