mesih

immanuel isa, yahudilerin beklediği mesih değildi.. museviler, bunun nedenlerini birkaç başlıkta şöyle sayarlar;

- isa ölümlüdür. beklenen israilli mesih, israillilerin arasına girmekle birlikte, ölümsüz kılınmış olacaktır.
- doğum yerlerinde farklılıklar söz konusudur. kutsal kitap ahdi atik, mesih'in kudüs'ten geleceğini söyler, oysa isa, nasıra(modern filistinde bir yerleşim yeri) dünyaya gelir.
- beklenen mesih, aynı zamanda israillilerin kralı olacaktır. dünyevi krallıktır bu. oysa isa: "krallığım bu dünyadan değildir" der.
- isa'yı vaftiz eden kişi, vaftiz ederek musevilikten farklı bir boyut arz eden çağdaşı yahya peygamberdir.
- israiloğulları'nın beklediği mesih, davud'un soyundan gelecektir. isa da, yirmisekizinci nesilden davud'un torunudur. ancak, kimi öğretileri, mesih'in şeceresi hakkında herhangi bir şey bilmenin olanaksız olduğunu söylerler. bunla birlikte mesih'in annesi mary' musanın; manevi babası yusuf da süleyman'ın soyundan gelir. isa mesih'in ceddini de buna göre saptarız.
- incil'de bahsi edilen bir mevzuya göre, isa yahudi yasasını çiğner. ve çalışılması yasak olan bir günde, bir dilsiz kızı iyi eder. yahudi olması düşünülen mesih, yahudi yasasını es geçtiğinden, isa'nın mesihliği düşer.
- isa, mucizelerini yaparken, kimi zaman yahudi habis ruhu baal-zebub(cin veya sineklerin kralı)'un gücüyle bunları yaptığı iddia edilmiştir.
- eshi ahit'te, isa'nın kendine pay biçtiği aktarımlar, yahudilerce farklı semavi karaktere işaret eder. örneğin, tapınak yapımı için tanrı davudla konuşurken oğlu süleymandan söz eder: "o bana oğul ben ona baba olacağım" der. isa bunu, "baba ve oğul döngüsü"nde irdeler. oysa, ayetin öncesi ve sonrası incelenirse, bahsi edilen kral solomondur.
- isa, tanrı ikametgahı tapınağı üç günde yıkacağını bildirip, kutsal mekana saygısızlıkda bulunmuştur museviye göre.
- museviler, mesih'i geçirdikleri çeşitli çalkantılı konjonktürlerde, ahir zaman kurtarıcısı olarak lanse etmişlerdir. oysa isa, ahir zamandan önce enkarne olmuş; ömrü müddetince diriliş ve sorgu gününün habercisi olduğunu belirtmemiştir.
- isa çarmıhta idam edilişine değin geçirdiği 33 senede, evlenmemiş, aile sahibi olmamıştır. yahudilikte ise, evlilik kutsal arz edilir. evlenmeyen erkek yarım erkek olarak görülür. zayıf bir bildiri de olsa, bunu dile getirenler görülmektedir.
- mesih, kutsal yağ ile ovulup, kutsanacaktır. isa, incilin bir kısmında geçen magdalalı meryem'in kendini yağ ile ovması dışında, herhangi bir zaman skalasında kutsal yağla ovulmaz.
- isa, ezeli ve ebedi olan hak ve rab kavramlarını kendisiyle yek tutmuş, yahudi kültürünün şirk kavramına düşmüştür. hatta, ibrahim peygamberden önce doğduğunu söylediğinde, taşlanmak istenmiştir.
- isa, var olan kutsal yasayı tasdik edip, tamamlayıcı bir görevi olduğunu dile getirse de, kimi zaman pratikte öyle olmamıştır. örneğin: zenginliği günahkarlık; fakirliği kutsal vasfına yaklaştırmıştır. yahudi tapınağı önündeki satıcıların tezgahlarını dağıtmıştır.
- jesus, rastlanılası güç şekilde bir bakire kadından dünyaya erişmiştir. dönem yahudileri için bu oldukça çetrefilli bir sorunsaldı.
- isa, yeri ve göğü yaratan, insanların amel defterlerini düren rab olduğunu bildirdiğinden saydıklarımın tümünden önce, bu yanıyla kabul görmez.
- isa, yahudi toplumunun hoş gözle bakmadığı, vergi memurlarıyla gezmiştir. hatta onlardan bir de havari edinmiştir. (bkz: matta)