bugün

hz. musa'ya indirilen musevilerin din kitabı
(bkz: eski ahit)
Allah tarafından hz. musa'ya indirilen hz. musa'nın ölümünden birkaç asır sonra yazılması sebebiyle hiçbir peygamberin masum olarak gösterilmediği hatta aşağılık diye nitelendirdiğimiz insanlardan beklediğimiz davranışlar sergilediği kitaptır.*
(bkz: arz ı mevud)
gercek tevrat, dindar yahudiler tarafindan ahit sandiginda asirlarca korunmus fakat sandikla beraber ortadan yok olmustur.
yahudilerin kutsal kitabi.
Tanah ve Eski Ahit 'in ilk beş kitabına verilen isim. ibranice "öğretmek, göstermek, yönlendirmek, doktrin ve yasa" anlamlarına gelir. Tevrat adı Arapça 'dan gelmedir.
(bkz: incil)
(bkz: kuran)
yahudiliğin herkesce bilinen en tanınmış kitabı eski ahid adı da verilen kitaptır (ahd-i atik).4 kutsal kitaptan biri olarak bu kitapta ilahi kaynaklıydı. ancak hz. musa dan sonra kabbalist yahudiler tarafından değiştirilerek kendi aralarında "torah" diye adlandırdıkları hale geldi.
bir tunç çağı metni.
tüm dinsel niteliği bir kenara bırakılacak olunursa; incil ve kuran-ı kerim ile birlikte tüm bir dunya tarihi'nin "gelmiş geçmiş en çok satan" kitapları arasında yeralan kitaplardan biridir. kaç basım yaptığını düşünemiyorum bile yani bir nevi best seller.
zeburun genişletilmiş 2.baskısı.
(bkz: gılgamış destanı)
surukleyici bir eser. ara ara olaylar yavas ilerlese de okumaya deger. karakterler kompleks yapida ancak uzun vadede cozmek kolaylasiyor. bu eseri elinizden birakamayacaksiniz. bayinizden israrla isteyiniz.
assur kralı 2'nci nebuchadnezzar 'ın babil'e sürgün ettiği yahudi alimler babil'de bulunan hammurabi'nin bazalt stelinde yazan kurallardan ve kabartmalardan çok etkilenmişlerdi. bir zaman sonra persler'in sayesinde babil esaretinden kurtulan yahudiler kendi kurallarını ileriki nesillere aktarmak maksadıyla babil'de gördükleri ve üzerinde bir takım kuralların yazıldığı kitabeyi kendilerine yontarak kitap haline getirdiler.babil kralı hammurabi'nin dağa çıkarak tanrı şamaş'tan insanları yönetmek için tanrı'dan kanunları alış öyküsü yahudileri o kadar çok etkilenmiş olacak ki yazdıkları kitapta musa diye bir kahraman bir dağa çıkarak yahudilerin yol göstericisi olan tanrı'dan 10 emiri alacaktır.
tabii yıllar sonra 4-5 kerkenezin çıkıpta "ahaha ulan bu yahduiler biz mikiyo ha, musa ve 10 emir hikayesi aynen hammurabi'nin kanunları ve bu kanunların alınış öyküsüne benziyor" diyene kadar bizler hep o 10 emiri tanrı'nın musa'ya kendi elleri ile sunduğu ilahi bir emir sanırdık. meğer, kopayacı çakallar bizi kandırıyorlarmış!
yahudilerin filistinlileri kana boğmasının başlıca nedeni olmayan kitaptır. ilahiyat bilgisi olan herkes tevrat'ın hükümlerinin geçerliliği konusunda biraz da olsa bilgi sahibidir. nasıl ki kuran'da "onları bulduğunuz yerde öldürün" emirleri şimdi yahudi ve hristiyanlar için geçerli değil, o zamanki bazı koşul ve şartlara göre yazılmışsa, tevrat'ta geçen bazı hüküm ve ayetler de o zaman olan olaylar üzerine yazılmıştır. tevrat oturduğunuz yerden kavrayabileceğiniz bir kitap değildir, ciddi anlamda tarih ve teoloji bilgisi gerektirir kavramak için... ne kuran'a ne incil'e benzer...
--spoiler--
" demek benimle görüşmek istiyorsun?" diye sordu tanrı.
"eğer zamanın varsa" dedim.
Gülümsedi,
"benim zamanım sonsuzdur." dedi.
"ne sormak istiyorsun bana?".
"insanoğlunun seni en çok şaşırtan davranışlarını."
tanrı şöyle cevapladı sorumu:
"çocukluktan sıkılırlar, büyümek için acele ederler ve sonra çocukluklarını özlerler. para kazanmak için sağlıklarını kaybederler ve sağlıklarını geri kazanmak için para verirler. gelecekten endişe ederken bugünü unuturlar, böylece ne bu günde ne gelecekte yaşarlar. hiç ölmeyecek gibi yaşarlar, hiç yaşamamış gibi ölürler."
--spoiler--

alakalı olarak: (bkz: tanrıya sorulacak tek soru)
islam inancına göre; incille birlikte bu kitaba da cenabet dokunulması mekruhtur.
yaradılış kısmı şu şekılde olan yahudılerın etkılı sozler içeren kutsal kıtabı;

yaratiliş

dünyanın yaratılışı

bölüm 1

yar.1: 1 başlangıçta tanrı göğü ve yeri yarattı.
yar.1: 2 yer boştu, yeryüzü şekilleri yoktu; engin karanlıklarla kaplıydı. tanrı'nın ruhu suların üzerinde dalgalanıyordu.
yar.1: 3 tanrı, "işık olsun" diye buyurdu ve ışık oldu.
yar.1: 4 tanrı ışığın iyi olduğunu gördü ve onu karanlıktan ayırdı.
yar.1: 5 işığa "gündüz", karanlığa "gece" adını verdi. akşam oldu, sabah oldu ve ilk gün oluştu.
yar.1: 6 tanrı, "suların ortasında bir kubbe olsun, suları birbirinden ayırsın" diye buyurdu.
yar.1: 7 ve öyle oldu. tanrı gök kubbeyi yarattı. kubbenin altındaki suları üstündeki sulardan ayırdı.
yar.1: 8 kubbeye "gök" adını verdi. akşam oldu, sabah oldu ve ikinci gün oluştu.
yar.1: 9 tanrı, "göğün altındaki sular bir yere toplansın, kuru toprak görünsün" diye buyurdu ve öyle oldu.
yar.1: 10 kuru alana "kara", toplanan sulara "deniz" adını verdi. tanrı bunun iyi olduğunu gördü.
yar.1: 11 tanrı, "yeryüzü bitkiler, tohum veren otlar, türüne göre tohumu meyvesinde bulunan meyve ağaçları üretsin" diye buyurdu ve öyle oldu.
yar.1: 12 yeryüzü bitkiler, türüne göre tohum veren otlar, tohumu meyvesinde bulunan meyve ağaçları yetiştirdi. tanrı bunun iyi olduğunu gördü.
yar.1: 13 akşam oldu, sabah oldu ve üçüncü gün oluştu.
yar.1: 14-15 tanrı şöyle buyurdu: "gök kubbede gündüzü geceden ayıracak, yeryüzünü aydınlatacak ışıklar olsun. belirtileri, mevsimleri, günleri, yılları göstersin." ve öyle oldu.
yar.1: 16 tanrı büyüğü gündüze, küçüğü geceye egemen olacak iki büyük ışığı ve yıldızları yarattı.
yar.1: 17-18 yeryüzünü aydınlatmak, gündüze ve geceye egemen olmak, ışığı karanlıktan ayırmak için onları gök kubbeye yerleştirdi. tanrı bunun iyi olduğunu gördü.
yar.1: 19 akşam oldu, sabah oldu ve dördüncü gün oluştu.
yar.1: 20 tanrı, "sular canlı yaratıklarla dolup taşsın, yeryüzünün üzerinde, gökte kuşlar uçuşsun" diye buyurdu.
yar.1: 21 tanrı büyük deniz canavarlarını, sularda kaynaşan canlıları ve uçan çeşitli varlıkları yarattı. bunun iyi olduğunu gördü.
yar.1: 22 tanrı, "verimli olun, çoğalın, denizleri doldurun, yeryüzünde kuşlar çoğalsın" diyerek onları kutsadı.
yar.1: 23 akşam oldu, sabah oldu ve beşinci gün oluştu.
yar.1: 24 tanrı, "yeryüzü çeşit çeşit canlı yaratık, evcil ve yabanıl hayvan, sürüngen türetsin" diye buyurdu. ve öyle oldu.
d. not-1:24 "sürüngen": ibranice sözcük fare, böcek gibi öteki kara hayvanlarını da kapsıyor.
yar.1: 25 tanrı çeşit çeşit yabanıl hayvan, evcil hayvan, sürüngen yarattı. bunun iyi olduğunu gördü.
yar.1: 26 tanrı, "insanı kendi suretimizde, kendimize benzer yaratalım" dedi, "denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, evcil hayvanlara, sürüngenlere, yeryüzünün tümüne egemen olsun."
yar.1: 27 tanrı insanı kendi suretinde yarattı. böylece insan tanrı suretinde yaratılmış oldu. insanları erkek ve dişi olarak yarattı.
yar.1: 28 onları kutsayarak, "verimli olun, çoğalın" dedi, "yeryüzünü doldurun ve denetiminize alın; denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, yeryüzünde yaşayan bütün canlılara egemen olun.
yar.1: 29 işte yeryüzünde tohum veren her otu, tohumu meyvesinde bulunan her meyve ağacını size veriyorum. bunlar size yiyecek olacak.
yar.1: 30 yabanıl hayvanlara, gökteki kuşlara, sürüngenlere -soluk alıp veren bütün hayvanlara- yiyecek olarak yeşil otları veriyorum." ve öyle oldu.
yar.1: 31 tanrı yarattıklarına baktı ve her şeyin çok iyi olduğunu gördü. akşam oldu, sabah oldu ve altıncı gün oluştu.
bazı yahudiler tarafından bile tahrif edildiği kabul edilen kutsal kitap.
kuran'la çok benzeşen kitap. hem de çok. ve incil'le hiç ilgisi olmayan kitaptır. hatta taban tabana zıt denebilir. yahudi şeriatı gereği fazlasıyla ağır bir kitaptır. gazete okur gibi okunmaz, teolojik bilgi gerektirir.
tanrı' nın ışığı arayan bir ulusu doğru yola göndermek amacıyla, hazreti musa aracılığıyla ilettiği kanunların bütünü.
hz musa'ya indirilen ve hz musa döneminden başlayarak tahrip edilen , asla ve katta tanrı kelamı olarak görülemeyecek kitap. zira içinde hz.nuh'tan başlayarak sırasıyla hz.lut'a , hz.süleyman' a kendi aileleriyle cinsel ilişkiye gidikleri iftirası atılmıştır. , nuh oğlunun tecavüzüne uğramış, lut kızıyla aynı yatağa girmiş , süleyman ise kızkardeşine duyduğu şehvetle anlatılmıştır. ibrahim'in tanrı'yı kandırmasından , yakub'un tanrıyla güreşip onu yenmesinden tutunda tanrı'nın yeryüzüne lacivert taht ile inmesinden , seçilmiş kavmi tarafından oyuna getirilmesinden, faiz ve adam öldürmek gibi insanlık suçlarını ancak bir yahudinin yahudiye karşı işlememesi gerektiğinden, erkek kardeşi ölen bir adamın yengesiyle evlenme zorunluluğundan, girdikleri yerlerde canlı ağaç bile bırakmayacak derecede vahşete tanrılarının cevaz verdiğinden bahseder. bir kavim dini olan yahudiliğin soy ağacını bu kitapta okuyabilir kibirlerinin tezahürünü görebilirsiniz. tevrat kavramı kutsaldır zira kuran-ı kerim'in varlığını kabul ettiği, yalnız değiştirildiğini ve hakikatinin gizlendiğini beyan ettiği tevrat , bugün yahudilerin iman ettikleri tevrat değildir. yahudilerin neden lanetli kavim oldukları , sözde kutsal kitapları okunmadan kavranamaz. zira mistik ayinlerine rehber edindikleri talmutda da köle olarak yaşadıkları mısır'ın mitolojisinden , bir çok emare bulunmaktadır. kendilerini tanrı'yı yenen yakub'un soyun dan gelen olarak tanımlayan bu kavmin, dünyada çıkan her ateşin ya mümessilleri ya da körükleyicileri olma durumunu, filistinde yaşattıkları vahşeti, tarihlerini anlamlandırabilmek için mutlaka ve mutlaka iman ettikleri sözde kutsal kitaplarının okunması gerekir. ki bunu illa dini reflekslerle yapmakda gerekmez, siyasal ve sosyal analiz yapmak için ilk önce biat ettikleri yasalarından haberdar olmanız gerekir.
tevrat gelen ilk kitap
talmut tevrat ve zeburun bir arada ciltlenmis hali bir de bi son kisminda peygamberlerin sozleri ve hareketleri zemin alinarak ibadetlerin yapilma usulu anlatilir
kabala talmut u aciklayan felsefedir, ayrica meal anlamindada kullanilir. diger iki dinin kitabinin aksine tevratta mecazlar vardir. kabala bu yuzden gereklidir.
ibranicede ana metni daha iyi anlamaya bide israile gidince SIKINti cekmemeye yarar.

yani abartmayin, gayet basit...
50 yıl kadar kısa bir süre tahrif olmadan dayanmış bir kitap . şu anda dünyada tek bir örneği dahi bulunmamakta, çeşitli hahamların elinden çıkmış garip yazılar tevrat diye milyonlara yutturulmaktadır.

insan yazması olan bugünkü versiyonunun içinde allah * kelamı olan kur'an la taban tabana zıt çok sayıda görüş vardır. ha'şa allah'ın fikrini değiştirdiğini söyleyemeyeceğimize göre kur'an a inanan bir kişinin bugünkü tevrata hak kitap gözü ile bakması olanak dışıdır. kur'an ı inkar etmiş olur.