bugün
- memati192314
- arap milliyetçiliği15
- artık kadınlardan uzak duruyorum10
- hiç kavga oluyormu sözlükte8
- magnum un 2 tl olduğu yıllar15
- ayet ile hadis çelişirse hadisten hüküm alırım8
- türk kızlarının türk erkeklerinden nefret etmesi15
- aydinoglu bombala25
- sözlük yazarlarının kaç flörtü var11
- kel kadın olmaması9
- gideon reid morgan jj31
- sözlük erkeklerinin fotoğraf atmaması36
- bamya seven insan11
- gideon reid morgan jj silik yesin kampanyası9
- true'ya vurmak isteyen sözlük erkekleri tam liste8
- dinsiz kitapsız kafir ve küresel ıkınma ilişkisi8
- dolar neden düşmüyor avradnı sikiyim8
- insanlara nasıl faydalı olurum8
- 12 haziran 2024 istanbul sıcağı13
- eşcinsel bir erkeğe küresel'in fotosunu göstermek16
- anın görüntüsü13
- neden fenerbahçeliyim8
- yeşil pasaportlu koca arayan hanım abla17
- jose mourinho35
- bik bik kiraz yerken siz fakirler ne yapıyorsunuz16
- erkeklerin çoğunun yalnız olması13
- hakemlerle şampiyon olmak12
- manyak olmaya karar verdim9
- sözlük erkeklerinin fotoları başlığına bakan erkek8
- yazarlardan akıl almak18
- islamcıların saç ile alıp veremediği nedir11
- kürt milliyetçiliğinin çok komik olması9
- siradansiradisibiri8
- kuresele yavsayan gotler tam liste24
- küresel ısınmanın erkek kökünü kurutacak olması11
- rte türkiyenin geleceğinin garantisidir16
- galatasaray'ın ünlü bir hakemle anlaşması15
- 4 israilli rehine için 274 filistinli ölmesi10
- beyler moralim bozuk yardımcı olur musunuz9
- türbanlı bacımızın milletin ortasında öpüşmesi22
- bizi tanrı değil bilim kurtaracak14
- bir kızın sizi sevip sevmediğini anlama yöntemleri9
- tebliğcilerin insanların giyimine karışması15
- üstteki yazar sevdiği ve sevmediği iki şey11
- allah'ı seven insan8
- vatanınızın kıymetini bilen diyen gurbetçi16
- ramazanda anne sütü içmeyen oruçlu bebek12
- tehlike içermeyen köpeği götüreni durdurmak15
- ağzı göt gibi kokan erkek8
- 3 çarpı 3 çarpı 38
Yahudi” sözcüğünün sözlük anlamlarına şunlar dahildir: “Yahuda oymağının bir üyesi,” “bir israilli,” “i.Ö. 6’cı yüzyıldan i.S. 1’ci yüzyıla kadar Filistin’de yaşayan bir ulusun üyesi,” “Soydan gelme veya Yahudiliği kabul etme yoluyla eski Yahudi halkına ait olan biri” ve “dini Yahudilik olan biri.”
Rabinik Yahudiliğe göre Yahudi, annesi Yahudi olan ya da Yahudiliğe resmen geçiş yapmış olan biridir. Tevrat bu geleneği destekleyen herhangi bir iddiada bulunmadığı halde, bu inanca güvenilirlik kazandırmak için sık sık Levililer 24:10 aktarılır. Bazı hahamlar bunun bireyin gerçekten neye inandığıyla bir alakası olmadığını söyler. Bu hahamlar bize bir Yahudi’nin Yahudi sayılması için Yahudi yasalarını ve geleneklerini yerine getirmesi gerekmediğini söyler. Hatta yukarıdaki hahamsal yoruma göre, bir Yahudi Tanrı’ya hiç inanmasa da hâlâ Yahudi sayılabilir.
Başka hahamlar bir insan Tevrat’ın ilkelerini izleyip Maimonides’in (ortaçağın en büyük Yahudi bilginlerinden biri olan Haham Moşe ben Maimon) “imanın On Üç ilkesi”ni kabul etmedikçe Yahudi olamayacağını açıkça bildirir. Böyle biri “biyolojik” bakımdan Yahudi olduğu halde Yahudilik’le gerçek bir bağlantısı yoktur.
Kutsal Kitap’ın ilk beş kitabı olan Tevrat’ta, Yaratılış 14:13, ilk Yahudi kabul edilen Avram’ın bir “ibrani” olarak tanımlandığını öğretir. “Yahudi” ismi, Yakup’un on iki oğlundan biri ve israil’in on iki oymağından biri olan Yahuda isminden gelir. Belli ki, “Yahudi” ismi ilk önce, Yahuda oymağının üyeleri olanlardan söz etmek için kullanılıyordu ama Süleyman’ın hükümdarlığından sonra krallık ikiye bölündüğünde (1 Krallar 12) bu terim, Yahuda, Benyamin ve Levi oymaklarını da içeren Yahuda krallığındaki herkesten söz etmek için kullanıldı. Günümüzde birçok insan, Yahudi’nin ilk on iki oymağın hangisinden olursa olsun, fiziksel olarak ibrahim, ishak ve Yakup’un soyundan gelen herkes olduğuna inanır.
Peki, Yahudiler neye inanır ve Yahudiliğin temel ilkeleri nelerdir? Günümüzde dünyada Yahudiliğin beş ana biçimi ya da mezhebi vardır. Bun mezhepler, Ortodoks, Muhafazakâr, Reformcu, Yeniden Yapılandırıcı ve Hümanist’tir. Her grubun inançları ve gerektirdikleri birbirinden dramatik bir biçimde farklıdır ancak Yahudiliğin geleneksel inançları şöyle özetleyebiliriz:
Tanrı var olan her şeyin yaratıcısıdır, Tanrı birdir, bedensizdir ve evrenin mutlak yöneticisi olarak sadece O’na tapınılmalıdır.
ibrani Kutsal Kitap’ının ilk beş kitabı Tanrı tarafından Musa’ya vahyedilmiştir. Bunlar gelecekte değiştirilmeyecekler ve bunlara hiçbir şey eklenmeyecektir.
Tanrı, Yahudi halkıyla peygamberler aracılığıyla iletişim kurdu.
Tanrı, insanların etkinliklerini yönetir; onları yaptıkları iyi işlerden ötürü ödüllendirir ve kötülerinden ötürü cezalandırır.
Hristiyanlar, Yahudiler’le aynı Kutsal Kitap’a inandıkları halde, inançlarında büyük farklılıklar vardır. Yahudiler genel olarak hareketler ve davranışları en önemli sayar; inançların davranışlardan kaynaklandığına inanır. Bu düşünce, inanca en büyük önemi veren ve davranışların bu inançtan kaynaklandığına inanan muhafazakâr Hristiyanların görüşleriyle çelişkilidir.
Yahudi inancı, Hristiyanlığın özgün günah kavramını (bütün insanların Adem’le Havva’nın Aden Bahçesi’nde Tanrı’nın talimatlarına itaatsizlik ettiklerinde işledikleri günahı miras aldığı inancını) kabul etmez.
Yahudilik, Tanrı’nın yaratıkları olarak dünyada ve dünyadaki insanlarda iyiliğin var olduğunu savunur.
Yahudi inanlılar mitsvot (ilahi buyrukları) yerine getirerek hayatlarını kutsallaştırıp Tanrı’ya daha çok yaklaşabilirler.
Aracı olarak bir kurtarıcıya ihtiyaç da yoktur, kurtarıcı da yoktur.
Levililer ve diğer kitaplarda bulunan 613 buyruk, Yahudi hayatının her yönünü düzenler. Mısır’dan Çıkış 20:1-17 ve Yasa’nın Tekrarı 5:6-21’de bildirilen On Emir, Yasa’nın kısa bir özetidir.
Tanrı’nın meshedilmişi anlamına gelen Mesih, gelecekte gelecek ve Yahudiler’i bir kez daha israil diyarına toplayacaktır. O sırada ölüler toplu halde dirilecektir. i.S. 70 yılında Romalılar tarafından yok edilen Yeruşalim’deki Tapınak yeniden inşa edilecektir.
isa hakkındaki görüşler büyük bir çeşitlilik gösterir. Bazıları O’nu büyük bir ahlak öğretmeni, diğerleri ise sahte bir peygamber ya da Hristiyanlığın bir putu olarak görürler. Yahudiliğin bazı mezhepleri, bir putun ismini söylemek yasak olduğundan isa’nın ismini bile söylemezler.
Yahudiler’den sık sık Tanrı’nın seçilmiş halkı olarak söz edilir. Bu onların herhangi bir şekilde başka gruplardan üstün oldukları anlamına gelmez. Mısır’dan Çıkış 19:5 gibi Kutsal Kitap ayetleri sadece Tanrı’nın Tevrat’ı almaları ve etüt etmeleri, bir tek Tanrı’ya tapmaları, Şabat gününde dinlenmeleri ve bayramları kutlamaları için israil’i seçtiğini bildirir. Yahudiler başkalarından daha iyi olmaları üzere değil, sadece Yahudi olmayan uluslara bir ışık ve bütün uluslara bir bereket olmak üzere seçildiler.
Rabinik Yahudiliğe göre Yahudi, annesi Yahudi olan ya da Yahudiliğe resmen geçiş yapmış olan biridir. Tevrat bu geleneği destekleyen herhangi bir iddiada bulunmadığı halde, bu inanca güvenilirlik kazandırmak için sık sık Levililer 24:10 aktarılır. Bazı hahamlar bunun bireyin gerçekten neye inandığıyla bir alakası olmadığını söyler. Bu hahamlar bize bir Yahudi’nin Yahudi sayılması için Yahudi yasalarını ve geleneklerini yerine getirmesi gerekmediğini söyler. Hatta yukarıdaki hahamsal yoruma göre, bir Yahudi Tanrı’ya hiç inanmasa da hâlâ Yahudi sayılabilir.
Başka hahamlar bir insan Tevrat’ın ilkelerini izleyip Maimonides’in (ortaçağın en büyük Yahudi bilginlerinden biri olan Haham Moşe ben Maimon) “imanın On Üç ilkesi”ni kabul etmedikçe Yahudi olamayacağını açıkça bildirir. Böyle biri “biyolojik” bakımdan Yahudi olduğu halde Yahudilik’le gerçek bir bağlantısı yoktur.
Kutsal Kitap’ın ilk beş kitabı olan Tevrat’ta, Yaratılış 14:13, ilk Yahudi kabul edilen Avram’ın bir “ibrani” olarak tanımlandığını öğretir. “Yahudi” ismi, Yakup’un on iki oğlundan biri ve israil’in on iki oymağından biri olan Yahuda isminden gelir. Belli ki, “Yahudi” ismi ilk önce, Yahuda oymağının üyeleri olanlardan söz etmek için kullanılıyordu ama Süleyman’ın hükümdarlığından sonra krallık ikiye bölündüğünde (1 Krallar 12) bu terim, Yahuda, Benyamin ve Levi oymaklarını da içeren Yahuda krallığındaki herkesten söz etmek için kullanıldı. Günümüzde birçok insan, Yahudi’nin ilk on iki oymağın hangisinden olursa olsun, fiziksel olarak ibrahim, ishak ve Yakup’un soyundan gelen herkes olduğuna inanır.
Peki, Yahudiler neye inanır ve Yahudiliğin temel ilkeleri nelerdir? Günümüzde dünyada Yahudiliğin beş ana biçimi ya da mezhebi vardır. Bun mezhepler, Ortodoks, Muhafazakâr, Reformcu, Yeniden Yapılandırıcı ve Hümanist’tir. Her grubun inançları ve gerektirdikleri birbirinden dramatik bir biçimde farklıdır ancak Yahudiliğin geleneksel inançları şöyle özetleyebiliriz:
Tanrı var olan her şeyin yaratıcısıdır, Tanrı birdir, bedensizdir ve evrenin mutlak yöneticisi olarak sadece O’na tapınılmalıdır.
ibrani Kutsal Kitap’ının ilk beş kitabı Tanrı tarafından Musa’ya vahyedilmiştir. Bunlar gelecekte değiştirilmeyecekler ve bunlara hiçbir şey eklenmeyecektir.
Tanrı, Yahudi halkıyla peygamberler aracılığıyla iletişim kurdu.
Tanrı, insanların etkinliklerini yönetir; onları yaptıkları iyi işlerden ötürü ödüllendirir ve kötülerinden ötürü cezalandırır.
Hristiyanlar, Yahudiler’le aynı Kutsal Kitap’a inandıkları halde, inançlarında büyük farklılıklar vardır. Yahudiler genel olarak hareketler ve davranışları en önemli sayar; inançların davranışlardan kaynaklandığına inanır. Bu düşünce, inanca en büyük önemi veren ve davranışların bu inançtan kaynaklandığına inanan muhafazakâr Hristiyanların görüşleriyle çelişkilidir.
Yahudi inancı, Hristiyanlığın özgün günah kavramını (bütün insanların Adem’le Havva’nın Aden Bahçesi’nde Tanrı’nın talimatlarına itaatsizlik ettiklerinde işledikleri günahı miras aldığı inancını) kabul etmez.
Yahudilik, Tanrı’nın yaratıkları olarak dünyada ve dünyadaki insanlarda iyiliğin var olduğunu savunur.
Yahudi inanlılar mitsvot (ilahi buyrukları) yerine getirerek hayatlarını kutsallaştırıp Tanrı’ya daha çok yaklaşabilirler.
Aracı olarak bir kurtarıcıya ihtiyaç da yoktur, kurtarıcı da yoktur.
Levililer ve diğer kitaplarda bulunan 613 buyruk, Yahudi hayatının her yönünü düzenler. Mısır’dan Çıkış 20:1-17 ve Yasa’nın Tekrarı 5:6-21’de bildirilen On Emir, Yasa’nın kısa bir özetidir.
Tanrı’nın meshedilmişi anlamına gelen Mesih, gelecekte gelecek ve Yahudiler’i bir kez daha israil diyarına toplayacaktır. O sırada ölüler toplu halde dirilecektir. i.S. 70 yılında Romalılar tarafından yok edilen Yeruşalim’deki Tapınak yeniden inşa edilecektir.
isa hakkındaki görüşler büyük bir çeşitlilik gösterir. Bazıları O’nu büyük bir ahlak öğretmeni, diğerleri ise sahte bir peygamber ya da Hristiyanlığın bir putu olarak görürler. Yahudiliğin bazı mezhepleri, bir putun ismini söylemek yasak olduğundan isa’nın ismini bile söylemezler.
Yahudiler’den sık sık Tanrı’nın seçilmiş halkı olarak söz edilir. Bu onların herhangi bir şekilde başka gruplardan üstün oldukları anlamına gelmez. Mısır’dan Çıkış 19:5 gibi Kutsal Kitap ayetleri sadece Tanrı’nın Tevrat’ı almaları ve etüt etmeleri, bir tek Tanrı’ya tapmaları, Şabat gününde dinlenmeleri ve bayramları kutlamaları için israil’i seçtiğini bildirir. Yahudiler başkalarından daha iyi olmaları üzere değil, sadece Yahudi olmayan uluslara bir ışık ve bütün uluslara bir bereket olmak üzere seçildiler.
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar