bugün
- anın görüntüsü39
- tukenmis favorilerim37
- sözlük hanımlarının bugünkü kıyafetleri15
- kıymalı kaşarlı pide8
- en sevilen su markası30
- chp'nin şero'ya cenaze töreni düzenlemesi12
- sözlük erkeklerinin ayakkabıları17
- sevgilisi olmayan sözlük kızları18
- telefon özelimdir diyen sevgili16
- hiç yaladınız mı13
- pilotlu başlıklar kapansın kampanyası8
- tatli kabuslar8
- sevgilim olur musun diyen müşteri16
- ortaokul anınızı anlatın14
- oruspuda sevgili şefkati arayıp hüzünlenmek17
- true'nun bir türlü evlenememesi18
- sözlük erkeklerinin bugünkü kombinleri9
- eksi ruyalar9
- kadınların kahve görseli paylaşma merakı9
- sevdiğiniz kızın babası 1 milyon tl teklif etse29
- ciğer sevmeyen insan9
- kız yeğen sahibi olmak12
- larisalisa11
- lise anıları8
- yazarların telefon faturası tutarı9
- israi le türkiye ve iran baş edebilir mi19
- sevgili olunan kızın çişini içmek24
- b'u r c u9
- yahudi olmak istiyorum18
- birleşmiş milletleri küçümseyen beyinsiz piç9
- son yapılan yemek17
- uzun saçlı erkek8
- menuet'in sufle yapıp beni çağırmaması8
- mariyya8
- doktor bir abiye sahip olmak8
- havaların soğuması21
- türkiyede gençler aile desteğiyle yaşıyor24
- uyumayın ulan9
- nervio16
- eloande11
- bütün uludağ sözlük yazarlarının boktan yazması31
- güzel bir kadın eli yalamak8
- arkadaşlar sizce bu alınır mı12
- sözlük yazarlarının tatlıları25
- bahar candan9
- piyangodan para çıkanların sonunda parasız kalması11
- bazı yetkili kadınların ağzının çok bozuk olması12
- frekansı yüksek insanlar19
- bikbikin sakalları9
- 26 eylül 2024 ajax beşiktaş maçı26
luis bunuel' in 1962 yılında çektiği sanat şaheseri. yine burjuvazi ile ilgili bolca satirik göndermeler ve aşağılamalarla bezeli bir bunuel filmi.
---spoiler---
genel bir bakışla film l'age d'or' un konser sekansının uzantısı gibi duruyor. filmin sürrel katmanı bazen hızlı metaforlarla şekillenirken takip zorlaşabiliyor. çokça göndermenin olduğunu söylemek gerek. misal araştırdığım kadarı ile malikanenin olduğu sokağın ismi olan providencia ispanyolca ilahi takdir gibi bir anlama geliyor.
filmin temel önermesi sürü psikolojisi ile ilgili.(koyun metaforu bunu zaten gözümüzün içine sokuyor) gitmeleri gereken zamanda evden çıkmayan burjuva sınıfı, sadece bir kaç aksilik yada tesadüf sonrası evden çıkamayınca zamanla bunun lanet ile ilgili olduğunu düşünmeye başlıyor. buna da birbirleri ile etkileşim içinde olmaları sebep oluyor. yani sürüyü harekete geçirecek bir lider henüz yok.
bunuel' in en çok vurguladığı toplumun tepesinde bulununan aristokrat kesimin daha bir kapıdan geçmeye bile karar veremeyecek aptallar olması. ve kurgu ilerledikçe bu nazik ve kibar ''mavi kan'' larımızın şiddete meyyal bir tablo çizmeye başladıklarını görüyoruz. proleter kesim ile ilgili hiçbir konuya ilgi duymayan asil beyefendiler aç kalınca koyun olarak gördükleri halkın üzerine saldırıyorlar. üstelik burjuvaziyi simgeleyen enstrümanlarını (burada yine l'age d'or' daki keman sahnelerini hatırlayalım) parçalayıp yakarak.
bunun yanında aralarından bir kurban seçip öldürürler ise lanetin kalkacağı gibi saçma sapan şeylere inanmaya başlamaları, insanların inanç kavramlarının farkedilmeden ne kadar absürdleşebileceğine dikkat çekiyor diye düşünüyorum.
bunuel' in bir aptal sürüsü olarak çizdiği soylular bir türlü karar verip evden çıkamazken, avam kamarası da onların seviyesine inip içeri giremez. yani mikro toplum olarak yansıtılan burjuva grubu ile halk arasında kalın bir çizgi çekilerek tecrit edilir, hatta karantinaya alınır. zira oraya giren proleteri hemen mideye indirmektelerdir.
filmin sonlarında ise bir kişi lider rolüne soyunur ve sadece gitmeleri gereken zamanı kaçırmış oldukarı için çıkamadıklarını anlarlar.
son plana gelindiğinde don luis en çarpıcı hamlesini yapar. güç bela kurtulan kazazedelerimiz günahlarından arınmak için kiliseye gider ve pederler onları kutsar. burada rönesans öncesi avrupa' da skolastik kilisenin aristokrat sınıfın ortaya çıkması ve gelişmesindeki etkisi düşünmek gerek. burjuvaziyi var eden kilise sistemi, aşağılanan ve kokuları tüm sokağı saran soylularımıza kaybettikleri onuru geri vererek kendini onlar ile aynı düzeye indirger. burada herhalde aptallar aptalları ağırlar gibi bir argüman temelde yatmakta.
son darbe ise bu sefer pederlerin çıkmaya karar verememesiyle vurulur. onlara bizim burjuva sınıfımızda katılır ve ihtiyaç duydukları koyun sürüsü yine yardımlarına koşar.
ihtiyaçları olmadığında salonun ortasından geçen bir at arabasını farkedemeyen budala soylular, ihtiyaçları olduğunda bir koyunun üzerine atlarlar. kısaca proleter sınıf olmadan burjuva sınıfı da var olamaz.
---spoiler---
gördüğüm en mantık dahilindeki filmlerden biri. sembolik öğeler ve metaforlar etkili ve keskin. bunun yanında üç-dört saniye kadar süren oldukça başarısız bir yağmur sahnesi beni biraz şaşırttı. ayrıca luis bunuel' in çektiği filmi beğenmediğini beyan ettiğini de belirtelim.
velhasıl sürreel bir başyapıt. vesselam...
(bkz: bunuel üçlüsü)
---spoiler---
genel bir bakışla film l'age d'or' un konser sekansının uzantısı gibi duruyor. filmin sürrel katmanı bazen hızlı metaforlarla şekillenirken takip zorlaşabiliyor. çokça göndermenin olduğunu söylemek gerek. misal araştırdığım kadarı ile malikanenin olduğu sokağın ismi olan providencia ispanyolca ilahi takdir gibi bir anlama geliyor.
filmin temel önermesi sürü psikolojisi ile ilgili.(koyun metaforu bunu zaten gözümüzün içine sokuyor) gitmeleri gereken zamanda evden çıkmayan burjuva sınıfı, sadece bir kaç aksilik yada tesadüf sonrası evden çıkamayınca zamanla bunun lanet ile ilgili olduğunu düşünmeye başlıyor. buna da birbirleri ile etkileşim içinde olmaları sebep oluyor. yani sürüyü harekete geçirecek bir lider henüz yok.
bunuel' in en çok vurguladığı toplumun tepesinde bulununan aristokrat kesimin daha bir kapıdan geçmeye bile karar veremeyecek aptallar olması. ve kurgu ilerledikçe bu nazik ve kibar ''mavi kan'' larımızın şiddete meyyal bir tablo çizmeye başladıklarını görüyoruz. proleter kesim ile ilgili hiçbir konuya ilgi duymayan asil beyefendiler aç kalınca koyun olarak gördükleri halkın üzerine saldırıyorlar. üstelik burjuvaziyi simgeleyen enstrümanlarını (burada yine l'age d'or' daki keman sahnelerini hatırlayalım) parçalayıp yakarak.
bunun yanında aralarından bir kurban seçip öldürürler ise lanetin kalkacağı gibi saçma sapan şeylere inanmaya başlamaları, insanların inanç kavramlarının farkedilmeden ne kadar absürdleşebileceğine dikkat çekiyor diye düşünüyorum.
bunuel' in bir aptal sürüsü olarak çizdiği soylular bir türlü karar verip evden çıkamazken, avam kamarası da onların seviyesine inip içeri giremez. yani mikro toplum olarak yansıtılan burjuva grubu ile halk arasında kalın bir çizgi çekilerek tecrit edilir, hatta karantinaya alınır. zira oraya giren proleteri hemen mideye indirmektelerdir.
filmin sonlarında ise bir kişi lider rolüne soyunur ve sadece gitmeleri gereken zamanı kaçırmış oldukarı için çıkamadıklarını anlarlar.
son plana gelindiğinde don luis en çarpıcı hamlesini yapar. güç bela kurtulan kazazedelerimiz günahlarından arınmak için kiliseye gider ve pederler onları kutsar. burada rönesans öncesi avrupa' da skolastik kilisenin aristokrat sınıfın ortaya çıkması ve gelişmesindeki etkisi düşünmek gerek. burjuvaziyi var eden kilise sistemi, aşağılanan ve kokuları tüm sokağı saran soylularımıza kaybettikleri onuru geri vererek kendini onlar ile aynı düzeye indirger. burada herhalde aptallar aptalları ağırlar gibi bir argüman temelde yatmakta.
son darbe ise bu sefer pederlerin çıkmaya karar verememesiyle vurulur. onlara bizim burjuva sınıfımızda katılır ve ihtiyaç duydukları koyun sürüsü yine yardımlarına koşar.
ihtiyaçları olmadığında salonun ortasından geçen bir at arabasını farkedemeyen budala soylular, ihtiyaçları olduğunda bir koyunun üzerine atlarlar. kısaca proleter sınıf olmadan burjuva sınıfı da var olamaz.
---spoiler---
gördüğüm en mantık dahilindeki filmlerden biri. sembolik öğeler ve metaforlar etkili ve keskin. bunun yanında üç-dört saniye kadar süren oldukça başarısız bir yağmur sahnesi beni biraz şaşırttı. ayrıca luis bunuel' in çektiği filmi beğenmediğini beyan ettiğini de belirtelim.
velhasıl sürreel bir başyapıt. vesselam...
(bkz: bunuel üçlüsü)
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar