bugün

Hoca ahmet yesevinin halifelerinden ve babai ayaklanmasına katılanlardandır ayaklanma başarısız olunca bugün adı hacı bektaş olan ilçeye gelir ve burada ayaklanma sonrası dağılan türkmenleri etrafında toplar her büyük şahsiyet gibi hayatını söylencelerden takip ederiz.
görsel
Temiz değildim o yüzden girmedim ataist oldum diyor şaka gibi. Tasavvuf yada islam zaten ıslah etmek doğru yola sokmak arındırmak için var. Sen dini yanlış anlamışsın.
Ayşe acar tarafından çizgi romanı çıkan eren.

https://twitter.com/aysea.../1592784690594795522?s=19
Tekke tasavvufi edebiyatı, 13.yy. Ahmet yesevi’nin öğrencisi. Kırşehir civarında yaşadığı düşünülüyor. Vs. Yarın öabt. Bb.
hararet nârdadır, sacda değildir,
keramet sendedir, tâcda değildir.
her ne arar isen, kendinde ara,
kudüs’te, mekke’de, hâc’da değildir.
XIII. yy.da yetişmiş ünlü bir düşünür ve gönül adamıdır. Horasan’ın Nişabur kentinde doğmuştur. Annesi Hatem Hatun, babası Seyyit ibrahim Sani’dir. Ve her ikisi de Türk soyundandır.
Hacı Bektaş Veli’nin çeşitli kaynaklarda doğum ve ölüm tarihleri değişik gösterilmektedir.. Bazı kaynaklarda doğumu 1242, Anadolu’ya gelişi 1270-1280 yıllan arası, ölümü ise 1337 olarak, bazı kaynaklarda ise doğumu 1209, ölümü 1271 olarak yazılmaktadır. Akılcılığa ve bilime inanan Hacı Bektaş Veli dürüst kişiliğe sahiptir. ilk eğitim ve öğrenimini Türkistan Piri Hoca Ahmet Yesevi kültür ocağından alarak, çok sayıda bilim adamının yetiştiği Horasan’da engin bir bilgi birikimine ve geniş bir dünya görüşüne sahip olmuştur. Hacı Bektaş Veli’nin Anadolu’ya gelişi, Anadolu Selçuklu Devleti’nin siyasi, ekonomik ve kültürel düzenin bozulduğu, yönetimde bölünmelerin ortaya çıktığı bir devreye rastlanmaktadır. Hacı Bektaş Veli Kırşehir yöresindeki Suluca Karahöyük’e (Hacımköy) yerleşmiş, Orta Anadolu’yu dolaştıktan sonra Anadolu kültürünü, Anadolu insanının gelenek ve göreneklerini özümseyerek yeni bir bilim ve öğreti merkezi kurmuştur. Burada çok sayıda öğrenci de yetiştiren ve yeniçeri ocağının da piri olarak bilinen Hacı Bektaş Veli Anadolu birliğinin sağlanmasına yardımcı olmuştur. Hacı Bektaş Veli, Türk dili ve kültürünün yabancı etkilerden ve her türlü yozlaşmalardan korunması çabalarını ömrü boyunca sürdürmüştür. Ortaya koymuş olduğu birleştirici ve yükseltici öğreti her türlü bağnazlıktan uzak, çağa uyan ilkeler haline gelmiştir. Hacı Bektaş Veli ibadet ve günlük yaşamda kadını erkeğin yanına almıştır. Güzel sanatlara sevecenlikle bakmış, Dergah’ta öğretisini yaşama geçirmiştir. Makalat, Kitabu’l-Fevaid, Hacı Bektaş’ın Şathiyyesi ve Besmele Tesviri isimli eserlerinin olduğu bilinmektedir. Hacı Bektaş Veli’nin hayatı ve kerametlerini anlatan “Velâyetname” önemli bir eserdir.

Hikmet Arar isen Özüne Bir Bak

Arap'ta Acem'de Rum'da arama
Hakikat nurunun aslı hakikat
Aynada yansıyan nurda arama

Özünü bilenler özrü silendir
Turaplık rızayı teslim edendir
Gerçek Abdal Hakk'a hayran olandır
Kibir ile gurur horda arama

Aslolan göze nur gönülden gelir
Sevgi muhabbette asuman erir
Ebedi sevgiyi bu toprak verir
Kudus Arafat'ta Tur'da arama

Varlık ummanında göz ol da bak
Vahdet ateşinde benliğini yak
Ayağa kalkarsan hizmet için kalk
Zulmedenden olup zorda arama
Hacıbektaş ilçesi kırşehir’de değil nevşehir’dedir.
"anadolu'ya horansan'dan gelen dervişlerdendir. kırşehir hacıbektaş'a yerleşmiş, orada dergahını kurmuş ve yine hacıbektaş'ta ölmüştür. anadolu'nun türkleşmesi ve islamlaşmasında önemli rol oynamıştır. malakat adlı eserinde tasavvuf konuları bölümler halinde ele alınmıştır. malakat, hoca ahmet yesevi'nin fakirname eserinin açıklaması niteliğindedir."

- raunt - tarih
http://www.youtube.com/watch?v=yj8L-rKZVH8
aleviler pîr olarak ne zaman hacı Bektaş-î veli'nin yolundan uzak olup, şah ismailin o sapkınlığına döndü, işte o zaman kendilerini ateşe atmış oldular.
"kadınları okutun. kadınları okumayan milletler yükselemez."
Keramet bastadir tacda degildir.
Hararet nardadir sacda degildir.
Her ne arar isen kalbinde ara.
Kuduste mekkede hacda degildir. Dizelerine sahip kisi.
Asıl adı seyyid muhammed bin seyyid ibrahim ata olan şairdir.

1271 yılında vefat etmiştir.
adının başında hacı yoktur hiçbir zaman hacca gitmemiştir.
HACE Bektaş Veli, Pirimizin adında 'Hacı' yok.
Aleviler Hacca gitmez, haliyle Hacı çıkmaz
HacıBektaş değil, doğrusu tarihsel adı HaceBektaş. Hünkar, namaz kılmazdı ve Hacca gitmedi.
Cami değil Dergah (bugünün Cemevi) Hace Bektaşa "HACI Bektaş' diyen, dedirten ve Cami yaptıran, gelenlerden para alan 90 yıllık asimilasyon Devlet zihniyeti...
Aleviliği yozlaştırmak, Alevileri islama entegre etme süreci ve asimilasyonu, Hace Bektaş Dergahının 1924'de kapatılmasıyla başladı...
Atatürk, önce Hace Bektaş Dergahını 1924'de kapattı, sonra Diyanet kurumunu kurdu. 1925'de ise Alevi inancını yasaklayan 677. kanunu getirdi
Atatürk'ün 1923 sonrası kurduğu bozuk düzeni, AKP devam ettiriyor. Atatürk'ün Aleviliğe verdiği zararı kuralları, AKP zaten kaldırmaz ki

hace bektaş veli'den bir dize:

hararet nardadır sacda değildir,
keramet baştadır tac’da değildir
her ne arar isen, kendinde ara,
kudus’ta mekke’de hac’da değildir

sakin ol kimsenin gönlünü yıkma,
gerçek erenlerin izinden çıkma.
eğer adam isen ölmezsin korkma
aşığı kurt yemez uc’da değildir.

(bkz: hace bektaş veli)
namından anlaşıldığı üzere, hacca gitmiştir.
hacı bektaş velî, bildiğiniz sünnidir. ne şiilikle, ne de alevilikle alakası vardır. makalat'ını okursanız, basbayağı sünnilik temalarını işliyor. sonradan kendisinin dergahını karıştıran, aykırı fikirlerini o zamanlar çok büyük saygı gören bektaşî tekkelerinde sunabilen ve bunda tepki görmeyeceğini bilen çeşitli fesatçılar yüzünden bektaşîlik tarif imkansız derecede bozulmuş, toplum arasında 'bektaşî fıkraları' diye bir olgu ortaya çıkmıştır.
yeniçeri ocağı'nı alevi-bektaşi türkmen kültürü ile yetiştirmiş liderdir. yeniçeri ocağı bir süre sonra osmanlı için tehtid haline gelmiştir onun öğretileri olan alevi-türkmenlik ile yetiştiği için.
(bkz: yeniçeri ocağı nın kaldırılması/#21975686)
osmanlı'nın adeta devlet memuru olan balım sultan'ın batıni/sufist uygulamalarını kendisine isnad ettiği türk-islam aleminin en mühim şahsiyetlerinden biridir. benim açımdan imam maturidi kadar mühimdir. ayrıca bugünün algısıyla ele alındığında hacı bektaşı veli ile alevilik ya da bektaşilik arasında temel bir bağ bulmak gayet zor. tek ortak nokta hacı bektaşı veli'nin iyi bir ozan olmasıdır.
alaka olmamasının sebebine gelince balım sultan'ın ikinci beyazıt tarafından kırşehir'deki dergaha atanmasından ileri gelir. amaç ise oradakileri safevi propagandacılarına karşı korumak. yani siyaset. bu gayet uzun bir konu, başka bir yazı da ayrıntısı ile değinmek istiyorum.

devirlerin siyasi şartlarına göre farklı kimliklere bürünen hetorodoksi hareketler osmanlı'nın akılcı bir politikasıyla safevi-kızılbaş etkisine karşın yine sufist bir akımı kullanarak, bu siyasi hareketlerin temeli olan inanç unsuruna karşı koymayı bir şekilde başarmıştır. hele ki kendisinin kızılbaş hareketi ile yakından uzaktan alakası yoktur, fikirsel olarak yani. hatta balkanlardaki bektaşilerin o dönemdeki kayıtlarına baktığımızda şah ismail'den hiç haz etmediklerini görüyoruz. hatta şah ismail balım sultan'ı ''ayartabilmek'' için şu nefesleri dergahına göndermişti;

--spoiler--
Gaziler dertlere derman bulunur Sultan Balım’dan
Sınık gönüllere merhem bulunur Sultan Balım’dan

Budur âlemler âlisi cümle gerçekler velisi
Gaziler aşkın dolusu sunulur Sultan Balım’dan

El benliğin dilden kesip nefsin ejderhasın basıp
Gümansız talibe nasip verilir Sultan Balım’dan

Aşıka ta’n etme yani Dergâh’a döndürmüş yönü
Dünü günü kudret hunu sürülür Sultan Balım'dan

Can Hatayi’m der bendesi nazar etmiş haslar hası
Sinik gönüller aynası silinir Sultan Balım'dan
--spoiler--

tabi ki karşılık bulamamıştı.

kızılbaş-bektaşi karması ise başta da söylediğimiz gibi balım sultan'ın dolayısıyla osmanlı'nın eseridir ve son dönemde cumhuriyetin kuruluş döneminin. bugünün algısındaki hacı bektaşı veli balım sultan'ın eseridir. ancak bugün ile 1200'lerde yaşamış hacı bektaş-ı veli arasında hiçbir benzerlik yoktur, kendisinin Velâyet-nâme-i Hacı Bektâş-ı Veli ,Makalat Kitâbu'l-Fevâid, Şerh-i Besmele, Şathiyye, Makalat-ı Gaybiyye ve Kelimat-ı Ayniyye gibi eserlerine bakıldığında; özellikle makalat incelendiğinde bu gerçek ortaya çıkacaktır.
osmanlı askerlerine verilen "yeniçeri" ismini koyan kişidir.
hacı değil, "hace"dir.

yüzyıllardır yanlış bilgiler, yanlış telaffuz.

hünkar hace bektaş-ı veli...

(bkz: hace)
Erkek dişi sorulmaz muhabbetin dilinde
Hakk'ın yarattığı her şey yerli yerinde
Bizim nazarımızda kadın erkek farkı yok
Noksanlık eksiklik senin görüşlerinde.

dizelerinin yazarı.

http://haber.gazetevatan....e-kadin/553077/4/yazarlar
"Kalleşler gelmesin meclisimize bizim erenlerle sohbetimiz var."
hacı beşiktaşlı velinin kankası.
"benim kabem insandır."

"Dili, dini, rengi ne olursa olsun, iyiler iyidir."

"Eline, beline, diline sahip ol."

"Hararet nardadır, sacda değildir. Keramet baştadır, tacda değildir. Her ne ararsan kendinde ara. Kudüs'de Mekke'de Hac'da değildir."

"incinsen de incitme."

sözlerinin sahibi alevi-bektaşi yolunun en büyük lideridir.