bugün
- özlem zengin10
- israfa son vermek için yapılması zaruri olan 3 şey21
- sigara içen insan aptaldır23
- sözlük kızlarının bugünkü kombinleri12
- victor osimhen20
- larisalisa12
- bamya seven erkek20
- sözlük erkeklerinin bu günkü kombini15
- gecenin şarkısı8
- yazarların en çok sevdiği aylar25
- konusu belirsiz kavga8
- kanka olmak istediğiniz yazarlar13
- dini bütün bir kızı etkilemenin yolları19
- belediye konserleri yasaklansın16
- iki nişan atmış a101 kasiyeri 35 yaşında mizgin16
- müslüman diye hamas'ı savunmak17
- skoda9
- manyak olmaya karar verdim10
- sözlük çirkinlerinin fotoğrafları12
- filistin meselesi bizim milli meselemizdir19
- işten çıkmaya 1 5 saat kalması8
- erkek olana kadar çocuk yapmak13
- bu tiple kaç sözlük hatununu yatağa atarım11
- nerede o eski yazarlar19
- boyu 1 47 olup gazabımdan kork yazmak11
- anın görüntüsü12
- 10 milyon dolar verseler dinini değiştirir misin12
- hatuna artistlik için öküz gibi içip kusmak10
- eskiamaeksikbiri20
- realite manipülasyonu13
- sokakta görülen kediye naber lan demek22
- mel mel vs eylulsabahi41
- 10 kasım 2024 fenerbahçe sivasspor maçı32
- sana şimdi ne mesajlar geliyordur9
- sözlükteki kanka lobisi25
- özgür suriye ordusu10
- anal seks yapmayan hatunu kınamak14
- berber fiyatlarındaki fahiş artış8
- sari renkli seker15
- mel mel bakan gibson vs masklavi14
- karnabahar sevmeyen erkek10
- mel mel bakan gibsonn8
- hem seks hem hastalıkta söylenecek söz23
- almanya'dan türkiye'ye mülteci akını ihtimali10
- ilk türk yapay zeka robotu sezai11
- serdar ortaç ve m ali erbil'in gözaltına alınması21
- kakalı başlık açan yazara yapılması gerekenler9
- makarnayı bir üst noktaya taşıyan küçük detaylar19
- ilahiyat10
- 5 milyon memur 15 milyon emekli13
arapçada 4 ile alakalı demek olan söz. türkçede dörtlük.. 1. 2. ve 4. mırsalar kafiyeli olup asıl anlatılacak durum son dörtlükte verilir.örnekler için (bkz: ömer hayyam) (bkz: mevlana) (bkz: nazım hikmet)
ar. dortluk. cogulu rubaiyyat.
isminden de anlasilacagi uzre dort misradan olusan siir formuna verilen isimdir rubai. ancak bununla kalmaz; o dort misrada sair ne anlatmak istiyorsa baslamali gelistirmeli ve bitirmelidir. her rubai kendi icinde tam bir mana iceren bir butundur. yani uzun bir siirin dortlukleri degildir bu.
rubai yazmis pek cok insan yoktur ancak sadece rubaiyyatiyla meshur olmus daha da az kisi vardir.* (bkz: omer hayyam)
isminden de anlasilacagi uzre dort misradan olusan siir formuna verilen isimdir rubai. ancak bununla kalmaz; o dort misrada sair ne anlatmak istiyorsa baslamali gelistirmeli ve bitirmelidir. her rubai kendi icinde tam bir mana iceren bir butundur. yani uzun bir siirin dortlukleri degildir bu.
rubai yazmis pek cok insan yoktur ancak sadece rubaiyyatiyla meshur olmus daha da az kisi vardir.* (bkz: omer hayyam)
bir attila ilhan şiiri. duvar adlı ilk şiir kitabında yer alır.
çürüksüz berrak bir kış günü
sımsıkı etini dişlemek
sıhhatli beyaz bir elmanın
Ey benim sevgilim!
Karlı bir çam ormanında nefes almanın özgürlüğüne benzer
Seni sevmek
sımsıkı etini dişlemek
sıhhatli beyaz bir elmanın
Ey benim sevgilim!
Karlı bir çam ormanında nefes almanın özgürlüğüne benzer
Seni sevmek
nazım hikmet'ten bir rubai:
bu bahçe, bu nemli toprak, bu yasemin kokusu, bu mehtaplı gece
parıldamakta devamedecek ben basıp gidince de,
çünkü o ben gelmeden, ben geldikten sonra da bana bağlı olmadan vardı
ve bende bu asrın sureti çıktı sadece...
bu bahçe, bu nemli toprak, bu yasemin kokusu, bu mehtaplı gece
parıldamakta devamedecek ben basıp gidince de,
çünkü o ben gelmeden, ben geldikten sonra da bana bağlı olmadan vardı
ve bende bu asrın sureti çıktı sadece...
bir orhan veli şiiri. şöyledir:
RUBAi
Ömrün o büyük sırrını gör bir bak da
Bir tek kökü kalmış ağacın toprakta
Dünya ne kadar tatlı ki binlerce kişi
Kolsuz ve bacaksız yaşayıp durmakta.
RUBAi
Ömrün o büyük sırrını gör bir bak da
Bir tek kökü kalmış ağacın toprakta
Dünya ne kadar tatlı ki binlerce kişi
Kolsuz ve bacaksız yaşayıp durmakta.
çağdaş bir örneğini turgut uyar'ın şöyle verdiği şiir türü:
haydi ben geldim oturup konuşalım ey gök
bütün altın tarlası bütün komşularımla
tarla tapan ırgat esnaf bütün komşularımla
in dolaş bir yerlerde buluşalım ey gök
haydi ben geldim oturup konuşalım ey gök
bütün altın tarlası bütün komşularımla
tarla tapan ırgat esnaf bütün komşularımla
in dolaş bir yerlerde buluşalım ey gök
(bkz: hayyam rubaileri)
tek bentle kurulmuş nazım şekilleridir. bu bent dört mısradan oluşur. bazı kaynaklarda dü-beyt olarak da geçer. bunun sebebi bazı çevreler tarafından iki beyitten müteşekkil bir nazım çekli olarak görülmesidir.
iran'da doğmuş olan bu nazım şekli a-a-x-a şeklinde kafiyelenir. bu yönüyle de manilere benzer.
ahrem ve ahreb olmak üzere iki aruz kalıbı ile yazılırlar. kimi rubailerde her mısrada ayrı vezin kullanılır.
genel olarak, aşk, meclis, meclisteki unsurlar ve ağlenceyi konu edinirler.
rubailerde genellikle mahlas kullanılmaz ve söylenmek istenenin özü verilir.
iran'da doğmuş olan bu nazım şekli a-a-x-a şeklinde kafiyelenir. bu yönüyle de manilere benzer.
ahrem ve ahreb olmak üzere iki aruz kalıbı ile yazılırlar. kimi rubailerde her mısrada ayrı vezin kullanılır.
genel olarak, aşk, meclis, meclisteki unsurlar ve ağlenceyi konu edinirler.
rubailerde genellikle mahlas kullanılmaz ve söylenmek istenenin özü verilir.
"kimdir ki gamında nale vü zar etmez
derdin sana nale ile izhar etmez
feryadına hiç kimsenin yetmezsin
feryad ki feryad sana kar etmez"
derdin sana nale ile izhar etmez
feryadına hiç kimsenin yetmezsin
feryad ki feryad sana kar etmez"
sarılıp yatmak mümkün değil bende senden kalan hayale
halbuki sen orada şehirmde gerçekten varsın etinle kemiğinle
ve balından mahrum edildiğim kırmızı ağzın, kocaman gözlerin gerçekten de var
ve asi bir su gibi teslim oluşun, ve beyazlığın öyleki dokunamıyorum bile
(bkz: nazım hikmet ran)
(bkz: rubailer)
halbuki sen orada şehirmde gerçekten varsın etinle kemiğinle
ve balından mahrum edildiğim kırmızı ağzın, kocaman gözlerin gerçekten de var
ve asi bir su gibi teslim oluşun, ve beyazlığın öyleki dokunamıyorum bile
(bkz: nazım hikmet ran)
(bkz: rubailer)
(bkz: ömer hayyam)
bir kedi gölgesi gördüm sandım,
gölgesi değil tanrı'ymış..
tanrı'yı gördüm sandım,
tanrı değil gölgeymiş.
g.m.s.
gölgesi değil tanrı'ymış..
tanrı'yı gördüm sandım,
tanrı değil gölgeymiş.
g.m.s.
derde gama yatkın yüreğime acı
bu tutsak cana,garip gönlüme acı
bağışla meyhaneye giden ayağımı
kızıl kadehi tutan elime acı...
bu tutsak cana,garip gönlüme acı
bağışla meyhaneye giden ayağımı
kızıl kadehi tutan elime acı...
hemişe aşig könlü biryan bolur
her nefes garib gözi giryan bolur
sufilerin dilegi mehrab,nemez
er kişinin arzusu meydan bolur
her nefes garib gözi giryan bolur
sufilerin dilegi mehrab,nemez
er kişinin arzusu meydan bolur
dörtlüklerle oluşturulan divan şiiri türü.
kendine özgü bir ölçüsü olan, 4 dizelik (mısralık) bir divan edebiyatı nazım biçimidir. en önemli özellikleri ise;
* konuları aşk, şarap ve tasavvufdur.
* edebiyatımıza, iran edebiyatidan geçmiştir.
* kafiye düzeni aaxa yada aaaa biçimindedir.
* genelde mahlasızdırlar.
* dörtlüklerden oluşmaktadır.
* konuları aşk, şarap ve tasavvufdur.
* edebiyatımıza, iran edebiyatidan geçmiştir.
* kafiye düzeni aaxa yada aaaa biçimindedir.
* genelde mahlasızdırlar.
* dörtlüklerden oluşmaktadır.
insan
ya hayrandır sana, ya düşman.
ya hiç yokmuşsun gibi unutulursun
ya bir dakka bile çıkmazsın akıldan...
(bkz: nazım hikmet)
ya hayrandır sana, ya düşman.
ya hiç yokmuşsun gibi unutulursun
ya bir dakka bile çıkmazsın akıldan...
(bkz: nazım hikmet)
bir faiz ahmed faiz şiiri :
senin yitik anılarındı önceki gece yüreğimi ürperten
ilkbaharın çorak bahçelere gizlice girmesi gibi
çölü usulca yalaması gibi sabahın serin esintisinin
kendini iyi hissetmesi gibi bir hastanın, yok başka bir nedeni
senin yitik anılarındı önceki gece yüreğimi ürperten
ilkbaharın çorak bahçelere gizlice girmesi gibi
çölü usulca yalaması gibi sabahın serin esintisinin
kendini iyi hissetmesi gibi bir hastanın, yok başka bir nedeni
ömer hayyam'dan:
camiye gittim ama allah bilir niye
ne namaz kılmaya ne dua etmeye
eskiden bir kilim aşırmıştım camiden
o eskidi gittim yenisini yürütmeye.
camiye gittim ama allah bilir niye
ne namaz kılmaya ne dua etmeye
eskiden bir kilim aşırmıştım camiden
o eskidi gittim yenisini yürütmeye.
Aruz ölçüsünün belli kalıplarıyla yazılan dört dizelik nazım biçimi. Uyak düzeni genellikle AAxA biçimindedir. Bütün dizeleri birbirleriyle uyaklı olan rubaiye ise "rubai-i musarra" denilmiştir. Rubai vezinleri de denilen aruz kalıplarının sayısı 24' tür. Bunlar 12' şerlik iki kümede toplanmıştır. Türk edebiyatında mef'ûlü parçasıyla başlayan ahreb kümesinin yalnız dört kalıbı kullanılmıştır. Genellikle felsefî, düşünsel temleri işlemede kullanılan rubai biçimi Arap ve Türk edebiyatına iran edebiyatından geçmiştir. Farsçada bir adı da, "terane" dir. Arap edebiyatında ise "dübeyt" (iki beyit) terimiyle karşılanmıştır. Arapça olan rubai sözcüğü "dörtle ilgili, dörde ilişkin" anlamındadır; çoğulu "rubaiyat" tır. Rubai biçimini ölmezleştiren Ömer Hayyam (11. ve 12. yüzyıl) olmuştur. Yanlış olarak bir aşk ve şarap şairi sayılan bu iranlı şair, yaşama bakışıyla bir yaşam felsefesi geliştirmiştir. Türk edebiyatında 12. yüzyıldan başlayarak rubai biçiminin kullanıldığı bilinmektedir. Ama rubai, gazel, kaside, mesnevi biçimleri ölçüsünde yaygınlaşmamıştır.
(bkz: ömer hayyam)
(bkz: ömer hayyam)
için temiz olmadıksan sonra
Hacı hoca olmuşsun kaç para
Hırka,tespih,post,seccade güzel
Ama Tanrı kanar mı bunlara?
ömer hayyam
Hacı hoca olmuşsun kaç para
Hırka,tespih,post,seccade güzel
Ama Tanrı kanar mı bunlara?
ömer hayyam
aaaa ve axax şeklinde kafiyelenenlerine rubai-i musarra denir.
Divan edebiyatı nazım şekli.
uğrundA dertlere düştüğüm sevgili,
bir başkasına tutulmuş, o da dertli,
derdimin dermanı kendi derdinde,
hekim hasta olunca kime gitmeli?
bir başkasına tutulmuş, o da dertli,
derdimin dermanı kendi derdinde,
hekim hasta olunca kime gitmeli?
güncel Önemli Başlıklar