bugün

her şeyin bir nedeni vardır. önermesinden daha büyük, daha akla uygun bir önermedir. çünkü 'herşeyin bir nedeni var' dersin, adamlar sana o zaman 'tanrının nedeni ne, deyyüz' derler. lakin 'bütün sonuçların nedeni vardır, herşeyin nedeni yoktur.' dersen 'aaa doğru lan, tanrı bir sonuç değil ki nedeni olsun.' derler golü bulursun.

(bkz: dindarlara akıl veren münkir münafıkın soylusu)

(bkz: haydi dindar kardeş bilime kumpanyası)
ilk entryde de belirtildiği üzere her şeyin bir nedeni vardır önermesinden daha yüce bir önermedir.

her şeyin bir nedeni vardır önermesi teoloji açısından " tanrının da nedeni var o halde" sonucunu doğuracağı için sıkıntılıdır.

bu yüzden var olmaya başlayan her şeyin bir nedeni vardır veya her sonucun bir nedeni vardır önermeleriyle bu problem çözülebilir.
bitmek bilmeyen bir kısır döngünün varsayımı.

sonuç varsa neden de vardır, e neden varsa da bir sonucun olması gerekir.

tıpkı varlık ve yokluk gibi...
insanın elindeki fenerin gücü görecelidir ve nedensellik belli bir çerçevenin içinde kalmak zorunda olabilir. nedensellik evrenin altın kuralı olsa bile konu diyalektikle teolojiye geçtiğinde devre dışı kalmak zorundadır, esas alınamaz. hatta evrende daha üst medeniyetler mevcutsa onlar nedenselliği alt başlığın alt başlığındaki 3. maddenin paragrafında bile görüyor olabilir.